Wraz z nowym rozkładem jazdy województwo podkarpackie zyska udogodnienia w połączeniach kolejowych realizowanych przez PKP Intercity. Do Krakowa z Rzeszowa będzie można pojechać 17 codziennymi pociągami, czyli dwoma więcej niż dotychczas. Z Przemyśla do stolicy województwa małopolskiego dojedziemy aż 16 składami (o 4 pociągi więcej w tej relacji w porównaniu do obecnego rozkładu jazdy). Województwo podkarpackie zyska także dodatkowe połączenia do stolicy. Z Rzeszowa do Warszawy pojedziemy 7 pociągami (o 3 pociągi więcej). Zmieni się trasa pociągów z Przemyśla do Warszawy, które od grudnia pojadą przez Rzeszów. Zwiększona liczba par połączeń na ciągu Przemyśl – Rzeszów – Kraków pomoże w osiągnięciu cogodzinnej częstotliwości pociągów praktycznie przez cały dzień.
Cykliczność i symetriadobowa
Na najpopularniejszych trasach w rocznym rozkładzie jazdy pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych, np. co 2 lub co 4 godziny. Cykliczność oraz koordynacja połączeń umożliwi stworzenie systemu powtarzalnych przesiadek na stacjach węzłowych, jeszcze bardziej rozszerzających możliwości podróży. Przykładowo większość pociągów na trasie Rzeszów – Lublin kursować będzie w równych odstępach od siebie tj. co 4 godziny.
W rozkładzie na sezon 2023/2024 na trasie Rzeszów – Lublin pociągi odjeżdżać będą równomiernie co 4 godziny przez cały dzień. Obecnie na tej relacji występuje bardzo długa przerwa pomiędzy połączeniami, która wynosi 6 godzin.
Z kolei symetria dobowa połączeń sprawi, że te same relacje przesiadek gwarantowane będą w obu kierunkach jednakowo.Wracając w relacji odwrotnej pasażer będzie mógł przesiąść się analogicznie jak w relacji „tam”.
Nowe połączenia i miejsca zatrzymań
Od nowego rocznego rozkładu jazdy pociągi PKP Intercity pojawią się na linii kolejowej Dębica – Tarnobrzeg przez Mielec. Tym samym zainaugurowana zostanie obsługa Mielca – drugiego co do wielkości miasta województwa podkarpackiego, dotychczas obsługiwanego wyłącznie pociągami regionalnymi.
Ponadto w relacji Przemyśl – Poznań zostanie uruchomione nowe połączenie pociągiem IC Fałat, a w relacji Kraków – Przemyśl pojedzie skład IC Gierymski.
W relacjach międzynarodowych województwo podkarpackie zyska także drugą parę połączeń Przemyśl – Berlin. Dokursującego na tej trasie pociągu IC Wawel dołączy nowe połączenie – IC Galicja. Obecny pociąg TLK Galicja relacji Kraków – Bohumin zmieni nazwę na TLK Comenius.
Skrócone czasy przejazdów
Rekordowy czas przejazdu zostanie osiągnięty w relacji Stalowa Wola Centrum – Kraków Główny, gdzie przejazd pociągiem IC Hetman wyniesie 2 h 23 min, co stanowi skrócenie o 37 minut względem obecnego rozkładu jazdy.
W relacji Rzeszów Główny – Warszawa Centralna p. Sandomierz pociąg IC San osiągnie czas przejazdu 3 h 57 min zaś pociąg IC Witos – 4 godziny 9 minut. Dotychczas brakowało pociągów jadących tą trasą. Nowe czasy przejazdów są szybsze o ok. 40 minut od obecnych pociągów kategorii ICkursujących z Rzeszowa do Warszawy trasą przez Lublin.
Komfortowe podróże
W rozkładzie na sezon 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT).
Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC (w rozkładzie obecnym zaplanowanych jest 303 pociągi w kategorii IC, a w nowym 369). Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki podróży, klimatyzację, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdkaelektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami.